Odpowiednio dobrany partner biznesowy to klucz do sukcesu firmy. Na co dzień przedsiębiorcy współpracują z różnymi podmiotami, przy czy niektóre wykonują dla nich usługi, inne są dostawcami towarów. Jak wybrać właściwego partnera biznesowego i nawiązać z nią trwałą relację? O szczegółach efektywnej współpracy piszemy w dalszej części artykułu.
Przedsiębiorcy zajmujący się działalnością handlową skupiają się przede wszystkim na doborze partnerów biznesowych, którzy będą dostarczać im towary do sprzedaży. Wybór odpowiedniego podmiotu nie jest prosty, zwłaszcza że na rynku działa wiele różnego typu hurtowni. W pierwszej kolejności warto sprawdzić, jakim towarem dysponuje konkretny podmiot, a także szukać informacji o zasadach partnerstwa i podmiocie, z którym chcemy współpracować. Przed wyborem np. profesjonalnej hurtowni, warto zajrzeć na stronę: https://b2b.europedg.pl/o-firmie/.
Oferowany towar musi być pełnowartościowy, rozpoznawalny oraz najwyższej jakości. Od czasu do czasu warto zaproponować klientom nowości, jednak nasz sklep nie powinien na nich bazować. Dostawca towaru powinien cieszyć się dobrymi opiniami wśród konsumentów. Ważne są nie tylko produkty, ale również sam sposób współpracy. Zwróćmy więc uwagę na:
Z usług firm outsourcingowych korzysta coraz więcej podmiotów gospodarczych. Zakres ich działania jest bardzo szeroki - począwszy od doradztwa biznesowego, na usługach porządkowych kończąc. Tak naprawdę każda firma ma dwie możliwości - albo zatrudnia pracowników odpowiedzialnych za utrzymanie porządku, prowadzenie księgowości itp., albo korzysta z usług zewnętrznych. Drugie rozwiązanie cieszy się coraz większą popularnością, gdyż pozwala ograniczyć koszty i korzystać z pomocy wykwalifikowanych specjalistów.
Wybierając dostawcę usług, często skupiamy się na cenie, jednak nie powinien to być czynnik kluczowy. Na początek sprawdźmy, czy czynności, których realizację chcemy zlecić, znajdują się w ofercie firmy. Co ciekawe, nie każda firma sprzątająca oferuje mycie okien bądź utrzymywanie terenów zielonych, podobnie jak nie każde biuro rachunkowe świadczy usługę prowadzenia pełnej księgowości. Następnie warto przeprowadzić rozmowę z właścicielem, co pozwoli poznać wzajemne oczekiwania. Dostawca usług, podobnie jak towaru, powinien cieszyć się renomą rynkową.
Jeśli już wybraliśmy partnerów biznesowych i podpisaliśmy umowy, powinniśmy zadbać o dobre stosunki przynajmniej z tymi podmiotami, z którymi współpracujemy najczęściej. W biznesie liczą się drobne gesty, takie jak życzenia z okazji świąt, mały upominek na Boże Narodzenie czy zaproszenie na obiad, podczas którego zostaną omówione warunki poszerzenia współpracy. Przyjazne nastawienie to coś więcej, niż tylko działanie marketingowe. Mają one na celu poprawę jakości współpracy, co jest niezmiernie ważne przy tworzeniu długoterminowych relacji.
Dobór partnera biznesowego nie może być kwestią przypadku, niezależne czy chodzi o dostawcę towaru, czy usług. Jak wspomniano, kluczowym czynnikiem nie powinna być cena. Wiadomo jednak, że dla osób początkujących albo z ograniczonym budżetem odgrywa ona bardzo istotną rolę. Warto jednak skupić się na jakości współpracy, stawiając na doświadczenie i renomę podmiotu. Na rynku można znaleźć firmy, które oferują porządne towary i usługi w rozsądnych cenach.
Dobrze, jeśli współpraca ma charakter długoterminowy, dzięki czemu możemy liczyć na lepsze kwoty czy preferencyjne warunki. Najwybitniejsi stratedzy nawiązują współpracę na wiele kolejnych lat, nie zmieniając dostawcy towarów czy usług. Częste zmiany nie są korzystne ani pod względem ceny, ani organizacji pracy. Dlatego już od samego początku warto postawić na podmioty, które są godne zaufania. Zwróćmy też uwagę na limity - niektóre firmy współpracują wyłącznie przy z góry ustalonej ilości dostarczanego towaru albo świadcząc jedynie wybrane usługi z danego sektora.