Influencer marketing odgrywa coraz istotniejszą rolę w promocji usług i produktów. Firm, które reklamują się, współpracując z vlogerami czy podcasterami, jest już bardzo wiele. Co jednak ze skutecznością tej metody dotarcia do klientów? Jak korzystać z niej w 2023 roku? Czytaj dalej.
Influencer marketing, czyli co?
Zacznijmy od wyjaśnienia podstawowych pojęć. Influencer to „gwiazda internetu”. To osoba, która tworzy różnego rodzaju treści i publikuje je w sieci, zyskując dużą uwagę odbiorców. Najczęściej influencerami są osoby mające popularne profile lub kanały w mediach społecznościowych. Mogą to być choćby:
- instagramerzy i tik-tokerzy, których śledzi duże grono odbiorców;
- vlogerzy mający kanały cieszące się wysoką liczbą odsłon;
- chętnie słuchani podcasterzy – ta ostatnia grupa zyskała w ostatnim roku na popularności i można się spodziewać, że 2023 rok będzie należeć właśnie do nich.
Natomiast influencer marketing to promocja marki, usług lub produktu przy współpracy z influencerami. Może ona być zrealizowana na wiele sposobów, ale zawsze według scenariusza, który jest ustalany między reklamodawcą a instagramerem czy vlogerem. Promocja może mieć np. formę:
- objęcia patronatem odcinka treści wypuszczonej przez influencera – wówczas informuje on o tym widocznie, publikując też logo reklamowanej firmy i np. dodatkowo opowiada o jej produktach;
- lokowania produktu – co oznacza, że influencer w trakcie nagrywania swojego standardowego contentu korzysta z produktów/usług firmy sponsorującej;
- współpracy afiliacyjnej – wówczas influencer poleca jakiś konkretny produkt/usługę i podaje swoim odbiorcom specjalny link, który daje im szansę na uzyskanie zniżki w sklepie reklamodawcy.
Ta forma komunikacji z potencjalnymi klientami jest niezwykle skuteczna. Odbiorcy treści tworzonych przez influencerów mają zazwyczaj duże zaufanie do ulubionych autorów. Działa więc siła rekomendacji.
Jak będzie wyglądać influencer marketing w 2023 roku?
Współprace z influencerami stały się niezwykle modne. Dlatego dziś korzysta z nich bardzo szerokie grono marek. A to sprawia, że ta forma reklamowania się jest łatwa do „wykrycia” przez odbiorców. W efekcie nie można już oczekiwać np. lawinowych zamówień produktu polecanego przez influencera po jednym wspomnieniu przez niego o takim towarze.
Nie oznacza to jednak, że influencer marketing nie ma sensu. Wręcz przeciwnie! Teraz jednak może być on prowadzony w odmienny sposób. Znaczenie będą miały np.:
- długofalowe współprace z podcasterami czy vlogerami – twórcy internetowi powinni regularnie wspominać o promowanych markach czy produktach, aby przyniosło to pożądane efekty;
- promocja na kanałach u tzw. mikroinfluencerów, a więc osób, które mają mniejsze zasięgi, ale za to bardziej zaangażowaną widownię;
- jakość contentu prezentowanego przez influencerów – im lepsza i im bardziej rzetelne będą wplecione informacje o promowanych usługach czy produktach, tym skuteczniejsza będzie ta forma reklamy;
- „naturalność” wplecenia reklamy w tworzone materiały, ale z wyraźnym zaznaczeniem intencji promowania produktu/usługi.
Jakie będą ich efekty? Warto obserwować rynek, aby się o tym przekonać. Przy okazji należy również wspomnieć, że zmiany czekają też inne obszary marketingu internetowego, np. pozycjonowanie e-commerce. O najnowszych rozwiązaniach w tym zakresie można przeczytać na stronie https://fabrykamarketingu.pl/pozycjonowanie-e-commerce/ lub porozmawiać z ekspertami zaufanej agencji digital marketingu. To dobry moment, aby dopasować swoją strategię promocji w sieci do bieżących trendów.